Iloinen Amsterdam

Olen viettänyt kuluvan viikon (ansaittua?) kesälomaa, vihdoin. Samoin kuin viime vuonna, en pitänyt tänäkään vuonna kesälomaa varsinaisena kesälomakautena, vaan ensimmäistä kesälomaviikkoa viedään juuri nyt ja loput viikot käytän vasta myöhemmin talven aikana. Loman aloituksena ja off seasonin lopetuksena toimi pidennetty viikonloppu Amsterdamissa yhdessä Norjassa asuvan ystäväni Heinin kanssa. Lähdettiin matkaan lennot ja hotelli varattuina, mutta muuten varsin avoimin mielin ja ilman isompia suunnitelmia siitä, miten päivät kulutetaan.

Päivä 1

Heini oli saapunut perille Damiin jo perjantaina illalla, kun itse vasta kävin nukkumaan lentokentän Glo-hotellissa Helsingissä ennen lauantain aikaista aamulentoa. Yleensä olen maksimoinut aamulentojen kurjuuden lähtemällä kotoa kentälle joskus pimeinä aamuyön tunteina, mutta nyt kerran tätä helppoutta kokeilleena saatan maksaa samasta ilosta kyllä uudelleenkin. Matkan jälkeen jouduttiin koko koneellinen “pieneen” lentokenttäsäätöön Schipholilla, mutta lopulta päästiin ensin koneesta ulos ja joskus ikuisuuden jälkeen löytyi meidän lennon laukutkin.. Kaiken jälkeen pääsin lopulta oikeaan junaan ja osasin jopa siitä ulos oikealla asemalla.

Oltiin majoittuneina Holiday Innissä Bijlmer ArenA -aseman ja Ajaxin stadionin lähellä keskellä bisnesaluetta, joka lauantaiaamuna oli lähes autio. Hotellivalinta ja sen sijainti osoittautui reissun aikana varsin mainioksi, sillä metrolla pääsi keskustaan alle vartissa, junalla lentokentälle 13 minuutissa ja toisaalta sai majoittua poissa kaikkein kovimmasta suurkaupungin vilinästä. Ostettiinkin heti lauantaiaamuna kolmen päivän metroon, bussiin ja ratikkaan käyneet kortit, jotta päästiin liikkumaan vapaasti ympäri kaupunkia.

Kun olin päässyt perille ja saanut tavarani huoneeseen, lähdettiin käytännössä heti kohti keskustaa. Koska lokakuun loppu oli sekä Tampereella että Oslossa yhtä lonkerolasissa elämistä eikä kumpikaan ollut juuri nähnyt aurinkoa, oli eka Dami-päivä aivan ihana. Aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta ja päivällä oli niin lämmin, että kävelin ympäriinsä ilman takkia. Kerättiin kaikki mahdolliset auringonsäteet vain kävelemällä ympäri keskustan kanaalinvarsia, ei juuri poikettu mihinkään sisälle ja nekin pari nähtävyyttä, joiden luo sattumalta eksyttiin tarkasteltiin vain ulkopuolelta.

Jostain sivukadulta löytyi nälän iskettyä hauska bistro-tyyppinen ravintola, jossa palvelu oli kaupungin muutenkin varsin leppoisaan tyyliin sopivasti lähes kiduttavan hidasta (mutta ystävällistä). Ruoka sitten… no, en ole tiennyt, että leipä, jonka sisällä on brietä, voi maistua niin hyvältä. Ruokapaikan sijainti onneksi tallentui ainakin instagramin kuvaan, joskin sen verran eksyksiin sokkeloiset kadut ja kanaalit saivat ainakin allekirjoittaneen, että tuskin löytäisin samaa paikkaa enää uudelleen, jos Damiin menisin.

Kun auringon laskettua palattiin hotellille, ihmeteltiin asemalla ja stadionin ympäristössä parveillutta väkimäärää. Netti osasi kertoa, että Ajaxilla alkaisi peli hetken päästä ja koska kerran asuttiin kivenheiton päässä stadionilta, päätettiin lähteä koittamaan onneamme, josko lippuja saisi vielä portilta ja saihan niitä. Vastustajajoukkueen nimi ei sanonut mitään ja pelin aikana googletellessa selvisi, että kyse oli Hollannin sarjapelistä. Siitä huolimatta stadion oli lähes täynnä ja ääntä riitti ajoittain niin, että meinasin tulla kuuroksi. Enempää hehkuttamatta, oli ihan vähän erilaista kuin Ilveksen peleissä Tammelassa 🙂

img_6626img_6629img_6634

Päivä 2

Ilmeisesti eka Dami-päivä vaati reissunaisilta verojaan, kun sunnuntaiaamuna nukutti ihan kiitettävästi. Vaikka kellojakin oli siirretty yöllä taakse päin ja yleensä olen varsin hyvä aamuherääjä, kömmittiin nyt ylös paikallista aikaa ysiltä eli “vanhaa aikaa” Suomessa yhdeltätoista. Oltiin skoutattu kartasta kivannäköinen puisto vähän matkan päästä hotellilta ja päätettiin juosta sitä katsomaan. Ouderkerkerplas Amstel-joen varressa oli huippu paikka juosta. Taas yksi plussa hotellin sijainnille, sillä puistoon oli reilut 1,5km matkaa ja siellä riitti hiekkatietä (tai itseasiassa simpukkamursketta, vanhalla merenpohjalla kun mentiin) ja polkuja juostavaksi vaikka pidempääkin lenkkiä varten. Meille riitti reilun 8km lenkki ja maisemien ihmettely ennen myöhäiselle aamiaiselle siirtymistä.

Aamiaisen jälkeen lähdettiin taas metrolla kohti keskustaa. Bijlmer Arenan asemalta menee suora metrolinja keskustaan ja muutenkin Damin metroverkko on aika selkeä ja helppo. Sunnuntaina kuitenkin hypättiin metrosta jo pari asemaa ennen Centraal stationia pois, Waterloopleinilla, missä oltiin etukäteen katsottu olevan pyörävuokraamo ihan aseman nurkilla. Haettiin pyörät alle ja lähdettiin pyöräturisteiksi vähän samalla ajatuksella kuin edellisen päivän kävelyturismia suoritettiin: harhaillaan ympäriinsä ja ihmetellään kylää. Ekat sadat metrit muodostuivat varsin jännittäviksi kunnon mummiksen selässä. Sormet hakivat jatkuvasti jarrukahvoja tangosta ja jalkajarru ei toiminutkaan ihan yhtä tehokkaasti kuin Epicin levarit.

Vaihteeton mummis osoittautui kyllä ykköskulkupeliksi lättytasaisessa ja aika villin ruuhkaisessa keskustassa. Kunhan tottui sompailemaan pyöräkaistoilla sulassa sovussa skoottereiden kanssa, pujottelemaan välillä eteen hyppineitä jalankulkijoita sekä ajamaan jokaisia punaisia päin paikallisten pyörävirran mukana, niin homma oli yllättävän turvallista. Strava-friikkejä kun ollaan molemmat, pidettiin mittarit päällä tallentamassa reittiä ja yllättäen sunnuntaiajelullakin kerittiin kiertää kaupunkia 24km edestä pysähdellen välillä syömään ja kahville. Harvoin on muuten tullut ajettua pyörällä sisällä museossa, mutta Damissa sekin onnistuu, jos sattuu löytämään Rijksmuseumille.

Illalla ei enää kyetty muuhun kuin raahautumaan syömään hotellin tai oikeastaan stadionin lähellä ollesseen sushi-paikkaan. Ja sen jälkeen siirtymään aukion poikki ekoille hollantilaisoluille, vaikka niistä oli puhuttu jo ennen reissua. Ei ollut muuten Heinekenia, vaikka sitä kai kunnon turistin olisi pitänyt haluta.

426201193_1253757016166919665514633009_10154726171722146_1408927773558701042_n14875028_10154788789193243_1646563921_n

Päivä 3

Maanantai alkoi sunnuntain tapaan juoksulenkillä. Koska hyvää ei kannata vaihtaa, suunnattiin taas Ouderkerkerplassille, missä kierreltiin tällä kertaa 10km verran ennen aamiaista. Selvästi näki, miten bisnesalue ja kaupunki heräsi paikallisistakin henkiin, ja viikonloppuna autiot kadun meidän hotellin ympärillä olivat yhtäkkiä täynnä autoja ja ihmisiä.

Jätettiin laukut säilytykseen hotellille ja matkattiin taas metrolla kohti keskustaa. Nyt jäätiin pois jo Wibautstraatin asemalla, jotta päästiin näppärimmin De Pijpin hipsterikortteleihin. Aurinko paistoi ja kadunkulmien pikkuterassit oli täynnä paikallista elämää. Ehkä parasta osaa kaupungista, mitä ehdin tällä reissulla nähdä. De Pijpistä vaellettiin kohti keskustaa, joka oli onneksi vähän hiljaisempi turisteista kuin viikonloppuna. Veikkaan, että Keski-Euroopan kesälomasesongin aikaan Damissa alkaisi ainakin allekirjoittanutta ahdistaa. Nyt oli sopivasti ihmisiä liikenteessä.

Viimeisten auringonsäteiden yhdessä nappaamisen jälkeen Heini ehti vielä jäädä pariksi tunniksi kaupunkiin, kun itseni piti lähteä seikkailemaan ensin hotellille ja sitten kamojen kanssa kohti lentokenttää. Parissa päivässä julkisen liikenteen kuviot ehti omaksua ja todeta niin hyviksi, että ei käynyt edes mielessä käyttää muita vaihtoehtoja kentälle mennessä. Pihiksi jos olisi ruvennut, olisi voinut etsiä kentälle menevän bussilinjan, sillä metro/bussi/ratikkaliput eivät käyneet junaan, mutta mukavuudenhalu vei voiton 4 euron säästämisestä. Bijlmer Arenalta oli taas ehkä maailman helpointa matkata Schipholille, kun välissä oli yksi ainokainen juna-asema ja vartin välein meni junia kentän suuntaan.

Ja kotiinkin pääsin, kuten näkyy 🙂